Niezwykle istotną rolę w procesie projektowym pełni kierownik projektu. To on zarządza całym zespołem, przydziela zadania poszczególnym uczestnikom projektu, dokonuje ścisłej kontroli każdego etapu projektu.
Project manager to osoba zarządzająca projektem. Jest to specjalista z konkretnej dziedziny, zajmuje się prowadzeniem projektów w firmie. Zawód ten jeszcze do niedawna był traktowany jako dodatkowe rzemiosło. Działo się tak dlatego, gdyż ludziom po prostu przydzielano takie zadanie nad projektem, a poza tym wiedzy nie nabywa się w tym przypadku przez teorię, ale przede wszystkim poprzez praktykę.
Niełatwo jednak zdobyć tytuł project managera. Dyplom taki można uzyskać po spełnieniu kilku warunków, a mianowicie:
Project manager musi rozumieć cały system zarządzania projektami. Często jest tak, że jego uprawnienia “na papierku” nie wystarczają do sprawnego kierowania zespołem. Osoba taka powinna także posiadać umiejętności interpersonalne. Musi liczyć się z tym, że wykonanie projektu, to praca wspólna. Project manager to przede wszystkim taki kierownik, który umie wykorzystać nawet mniej przyjemne chwile, jak np. konflikty w zespole. Wykorzystanie to polega na tym, by zmusić członków zespołu do takiego, a nie innego postępowania, którego by nie podjęli w innych okolicznościach.
W pracy project managera jest kilka elementów, których przestrzeganie z pewnością przybliży go do sukcesywnego zakończenia projektu.
Zawsze trzeba pamiętać, że regularne spotkania z pracownikami oraz częste składanie raportów uchroni od niechcianych problemów. Dzięki monitorowaniu widzi się postępy, wydawany budżet, czas pozostały do realizacji. Można również przewidzieć sukces projektu.
Droga, którą pokonuje projekt jest zwykle wyczerpująca, ale to project manager musi posiadać takie umiejętności, by wszystko zostało dopełnione w terminie . Powinien znać tematykę zarządzania czasem, zasobami ludzkimi, komunikacją czy też ryzykiem. Project manager posiada kompetencje pozwalające mu na zarządzanie grupą uczestników projektu. Musi też dostosowywać swe działania do odpowiadającej projektowi metodyki.
Często jest tak, że w trakcie realizacji projektu, zmienia się wiele jego elementów. W celu dostosowania się do tej dynamiki, trzeba umieć korzystać z odpowiednik technik. Najlepsze, w tym przypadku, są tzw. techniki zwinne. Cechą charakterystyczną tych technik jest fakt, że skierowane są do projektów o dużym odchyleniu zmian, do projektów innowacyjnych. Strony przedsięwzięcia bez problemu mogą wtedy sprawować nadzór nad realizacją projektu, ale nie ma konieczności ciągłego kontrolowania postępu prac.