Projekt edukacyjny w gimnazjum
Zgodnie z najnowszymi wymogami Ministerstwa Edukacji od tego roku szkolnego 2010/2011 wszystkie gimnazja zobowiązane są do realizacji projektu edukacyjnego. Na ten moment sprawa nie dotyczy jednak III klas, ponieważ tam jeszcze obowiązuje dotychczasowa podstawa programowa. W klasach I i II natomiast wdrożony jest już nowy program nauczania kształcenia ogólnego.
Polecamy mobiDziennik - dziennik elektroniczny o uczciwej polityce względem szkół
Projekty realizowane są niemal w każdej sferze działalności. Zwykle termin ten oznacza konkretne działania określone w czasie i zmierzające do osiągnięcia celu. Projekt edukacyjny zatem skierowany jest do uczniów, którzy to poprzez wypełnianie zadań zleconych przez nauczyciela dążą do uzyskania danych założeń.
Są projekty, które można prowadzić indywidualnie, ale te edukacyjne mają nacisk na pracę zespołową. Oznacza to, że uczniowie powinni ze sobą współpracować. Kluczowe są w takim razie założenia rozporządzenia z 20 sierpnia br.. Zmienia ono zatem wcześniejsze rozporządzenie z 30 kwietnia 2007 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzenia sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. nr 156, poz. 1046).
Z praktycznego punktu widzenia, projekty można realizować na wiele sposobów. W innowacyjnym prowadzeniu projektu z wykorzystaniem nowoczesnych
narzędzi, zarówno w biznesie jak i edukacji, najlepiej sprawdza się goProjekt.
Jedne z istotnych postanowień to m. in.:
- projekt edukacyjny jest działaniem zmierzającym do rozwiązania danego problemu przy jednoczesnym zastosowaniu różnorakich metod;
- ramy tematyczne projektu edukacyjnego nie są dokładnie określone; mogą one zarówno dotyczyć treści programu obowiązującego w szkole, jak i wykraczać poza nie;
- projekt edukacyjny obejmuje: wybranie zakresu tematyki, zdefiniowanie celów i zaplanowanie faz ich realizacji, wypełnianie przewidzianych zadań, publiczne zaprezentowanie rezultatów podejmowanych działań;
- warunki realizacji projektu definiuje dyrektor przy wcześniejszym porozumieniu z radą pedagogiczną; dodatkowo należy określić także m. in. ramy czasowe projektu, ilość grup projektowych, formę i czas prezentacji;
- wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje uczniów i ich rodziców o warunkach realizacji projektu edukacyjnego;
- uczestnictwo ucznia w projekcie będzie miało wpływ na ocenę z zachowania;
- szkoły muszą dostosować swoje statuty do zmian z omawianego rozporządzenia do 30 listopada br.;
- projekt edukacyjny jest oparty o pracę zespołową, a zadania uczeń może realizować indywidualnie;
- ponadto gimnazjalista powinien uczestniczyć co najmniej w jednym projekcie w każdym roku nauczania przedmiotu;
- każdy uczeń może uczestniczyć w realizacji dowolnej ilości projektów, ale trzeba zdefiniować sposób wskazania tego projektu edukacyjnego, który zostanie ujęty na świadectwie ukończenia gimnazjum.